Wednesday, April 19, 2017

Resepi Shrimp Cocktail Lazat

loading...
Kita jumpa lagi di resepimasa.hari ini kami handak berkongsi mengenai resepi masakan udang yang biasa disajikan di hotel berbintang atas sebagai appertizer. Resepi Shrimp Cocktail Lazat banyak digemari oleh para pelancong yang menginap di hotel.Pembuatan Resepi Shrimp Cocktail Lazat ini pun mudah sekali sehingga bisa dicoba di dapur rumah kita.Sudah mulai penasaran dengan Resepi Shrimp Cocktail Lazat, mari kita lihat resepi shrimp cocktail lazat berikut :
Resepi Shrimp Cocktail Lazat
BAHAN:
  1. 400 gram udang ukuran sedang
  2. 8 juring limau mandarin kalengan
  3. 4 lembar daun salad/lettuce

SAUS:
  1. 50 ml mayones
  2. 50 ml krim kental
  3. 1/2 sudu tea saus mustard
  4. 1/2 sudu tea tobasco
  5. 1 sudu makan saus tomat
  6. 1 sudu makan saus inggris (worcestershire sauce)
  7. 1/2 sudu tea garam
  8. 1/2 sudu tea gula pasir
  9. 1 sudu makan air limau lemon

HIASAN:
 Limau lemon iris
 Pasli

CARA MEMBUAT:
  1. Kupas kulit udang, buang kepala dan tinggalkan ekornya. Rebus dalam air hingga udang berubah warna, angkat, tiriskan, sisihkan. Potong-potong udang, bila tampak besar, buang ekornya. Belah-belah limau mandarin atau biarkan tetap utuh, dan iris atau robek-robek daun salad ukuran 1/2 cm.
  2. Saus: Aduk mayones bersama krim kental dan saus mustard, masukkan tobasco, saus tomat, saus inggris, garam, gula, dan air kimau lemon, kacau hingga rata.
  3. Campur semua bahan menjadi satu bersama 3/4 bagian saus, kacau sampai rata. Siapkan 4 buah gelas berkaki atau mangkuk salad.
  4. Penyajian: Taruh sepotong daun salad dalam setiap gelas. Masukkan campuran bahan salad ke dalamnya, kemudian tuangkan sisa saus di atasnya. Hias dengan sepotong limau lemon dan pasli.

Tips:
Jika belum akan dihidangkan, simpan bahan dan saus secara terpisah dalam lemari es. Campur sesaat sebelum dihidangkan.
Demikian Resepi Shrimp Cocktail Lazat dan Simpel ini, pastikan anda berkongi resepi ini dengan rakan-rakan dan pastikan tinggalkan komen, pujian, dan kritikan tentang resepi masakan ini di ruangan komen dibawah ya.



loading...
Load disqus comments

0 comments