Monday, January 23, 2017

5 Resepi udang paling lazat dan paling mudah

5 Resepi udang paling lazat dan paling mudah- Berikut senarai resepi Udang yang paling lazat dan mudah untuk dibuat. Banyak resep Managing udang dari berbagai kawasan pelancongan ini: contoh jambalaya, okonomiyaki, poon choi, bagoong, dan scampi. Sama seperti makanan laut lainnya, udang kaya akan kalsium dan protein tetapi rendah energi. Makanan yang bahan utamanya udang merupakan sumber kolesterol. merekalah tambahan, udang mengalami metamorfosis sempurna. Beberapa jenis udang pangan laporan dibudidayakan di tambak, seperti udang galah, udang windu, dan udang vaname. Udang-udang konsumsi lainnya masih ditangkap langsung dari alam.
5 Resepi udang paling lazat dan paling mudah
5 Resepi udang paling lazat dan paling mudah
Nah Udang telah diketahui marupakan hewan yang bergizi berikut resepi udang yang paling mudah dibuat dan dimasak.

1. Resepi Udang Buttermilk

Bahan-bahan
  • udang besar 10 ekor
  • serbuk kunyit 1 sudu kecil
  • daun kari 3 batang
  • 2 sudu butter atau mentega
  • 1 sudu kecil serbuk kari
  • 3 ulas bawang putih
  • 3 biji cili padi
  • setengah tin susu cair (nak lebih pun boleh)

Cara membuat Resepi udang Buttermilk

  • Gaul udang dgn garam dan serbuk kunyit,gorengkan sampai udang masak.jgn terlalu garing
  • Pada kuali lain, masuk kan butter dan tumis bwg putih dan cili padi,daun kari
  • Masuk kan serbuk kari dan susu cair,masak sampai kuah pekat.bubuh udang,perasa,garam dan gula..gula bubuh banyak sikit bia ada rasa manis,lemak,masin

2. RESEPI UDANG BUTTER NESTUM

Bahan-bahan
  • 12 ekor udang saiz sederhana
  • 2 biji kuning telur
  • 5 batang cili api (dibelah)
  • 10 helai daun kari
  • 3/4 cawan susu cair / segar
  • 5 sudu besar butter
  • Sedikit minyak
  • 2 ulas bawang putih (dipotong halus)
  • 4 sudu besar nestum

Cara Memasak resepi Udang Butter Nestum

  • Panaskan sedikit minyak dan 4 sudu besar butter di dalam kuali.
  • Pukul kuning telur sedikit. Sambil sebelah tangan mengacau minyak di dalam kuali secara bulatan, sebelah tangan lagi digunakan untuk menuang telur ke dalam kuali tinggi-tinggi (untuk mendapatkan flos telur yang halus).
  • Teruskan menggoreng flos telur sehingga masak. Toskan ke tepi.
  • Panaskan minyak dan goreng udang sehingga masak kemerah-merahan. Toskan ke tepi.
  • Panaskan 1 sudu butter dan tumis bawang putih serta cili api sehingga bau wangi. Kemudian, masukkan susu dan daun kari. Tumis seketika.
  • Tambah garam dan gula mengikut rasa. Akhir sekali, masukkan udang dan nestum. Kaup balik sehingga semuanya sebati dan kering. Sedia untuk dihidangkan bersama flos telur tadi. SIAP.  

3. Resepi Udang Rangup Onion BBQ Sauce

Bahan-bahan
  • 12 ekor udang saiz sederhana, dibuang kulit, tinggalkan ekor
  • 2 cawan minyak masak untuk goreng udang dengan menggunakan minyak yang banyak
Perapan:
  • ½ sudu teh garam
  • 1¼ sudu teh lada putih
Adunan:
  • 3 sudu besar tepung gandum
  • 1 sudu besar tepung jagung
  • 1 sudu besar tepung beras
  • 100ml air
  • 2 sudu besar minyak masak
Onion BBQ Sauce:
  • 4 sudu besar HEINZ ORIGINAL BBQ SAUCE
  • 1 biji bawang besar, dikupas dan dicincang1½ sudu besar kicap soya
  • 2 sudu besar air

Cara Memasak udang Rangup Onion BBQ Sauce

  • Campurkan udang dengan bahan perapan. Masukkan semua bahan-bahan lain untuk adunan.
  • Panaskan minyak untuk menggoreng. Salut udang dengan adunan tadi dan goreng sehingga nampak garing dan coklat kekuningan. Angkat udang tadi dan letakkan di atas tisu atau penapis untuk mengeringkan minyak.
  • Panaskan 1 sudu besar minyak masak dalam kuali. Tumis bawang besar yang dicincang sehingga naik bau. Tambah bahan-bahan lain, kacau sehingga sebati.
  • Toskan dengan udang yang digoreng tadi dan siap disediakan. 

4. Resepi Udang Bersalut Oat/Nestum

Bahan-bahan
  • 500gram Udang (siap buang kulitnya separuh)
  • 1 biji telur
  • 1 - 2 cawan tepung gandum/jagung
  • 1-2 cawan oat/nestum
  • 2 cubit garam

Cara Memasak Resepi Udang bersalut Oat

  • Pukul telur dan letak sedikit garam, kemudian Ambil udang yg siap di kupas kulit Celup kan udang dalam tepung gandum ataupun jagung
  • Kemudian udang dh di celup tepung teruskan celup dalam telur
  • Kemudian akhir sekali celupkan dalam oat ataupun nestum.. Minyak tungu  panas goreng hingga kekuningan angkat dan sedia di hidang. 

5. Resepi Udang Goreng Pedas Planta

Bahan-bahan
  • 500gram Udang sederhana besar (udang besar pun boleh)
  • 1 sudu Besar Planta
  • 2 sudu besar cili giling
  • 1 biji bawang merah besar di potong bulat2
  • 4 biji cili api (nak pedas lagi bole tambah)
  • 2 tangkai daun kari ( bagi bau wangi kalau taknak pun boleh)
  • 2 sudu gula (agak2 je jgn manis sgt)
  • garam agak2 rasa
  • secubit ajinomoto
  • 2 ulas bawang putih

Cara Memasak Resepi udang goreng pedas

  • panaskan kuali dan masukan 1 sudu besar planta
  • Masukan 2 sudu besar cili giling dan masak hingga betoi2 pecah minyak
  • Cili yg di tumis dh pecah minyak boleh lah masukan garam, gula dan secubit ajinomoto
  • Rasa pun sudah sebati kemudian masukan daun kari, bawang besar merah yg sudah di potong bulat, bawang putih dan cili api.. kacau sehingga sebati dan cukup rasa, agak-agak kering tambah sedikit air, jangan terlalu banyak..
  • Rasa pun dh sebati kacau2 tutup api dan sedia di hidang.
Demikian lah Resepi udang yang ringkas dan mudah semoga bisa jadi hidangan yang lazat.
Rujukan
Read more

Sunday, January 22, 2017

Resepi Udang Masak Sos Tiram Mudah dan Lazat (4 Langkah sahaja)

Resepi udang Masak Sos Tiram Lazat dan Mudah- Siapa yang ndak tahu menganai Udang, kali ini resepi masa akan berkongsi menganai resepi udang Saus Tiram. Sos tiram memerihalkan beberapa sos dibuat dengan tiram masakan. Yang paling biasa digunakan ialah perasa moden berwarna perang gelap likat diperbuat daripada gula, garam dan air dipekatkan dengan tepung jagung, berperisa dengan sedikit intipati atau ekstrak tiram. Beberapa jenis sos tiram mungkin menjadi gelap dengan karamel, walaupun sos tiram berkualiti tinggi secara semula jadinya sudahpun gelap.  Ia biasanya digunakan dalam masakan Kantonis, Thai, Vietnam dan Khmer. 
Jom langsung saja ya menganai Resepi Udang Masak Sos Tiram seperti berikut ini :-

Resepi Udang Masak Sos Tiram Mudah dan Lazat (4 Langkah sahaja)

Bahan-bahan:
  • 1kg udang segar.
  • halia 2 inci.
  • cili padi/cili besar – dipotong.
  • sos tiram 4-5 sudu besar.
  • bawang putih 6 ulas.
  • sos cili 2 sudu besar dan perasa (tak perlu garam kerana udang dah sedia digaul dengan garam kunyit,nanti terlebih masin sebab sos tiram pun dah masin.
  • masukkan udang dan cili – gaul biar sekata.

Cara-cara membuat Resepi Udang Sos Tiram:

  1. Udang yang sudah dibersih,digaul dengan garam dan kunyit dan goreng sehingga garing kemudian toskan.
  2. Tumis bawang putih dan halia yang dikisar bersama hingga wangi kemudian masukkan sos tiram dan sos tomato.
  3. Masukkan kacang panjang/jagung muda/carrot,tumiskan hingga agak pekat dan masukkan perasa.
  4. Sedia untuk dihidang. 

Nota Resepi Sos Tiram:

Sos tiram "sebenar" yang berkualiti hendaklah dibuat dengan memeluwap ekstrak tiram, air rebusan putih yang dihasilkan oleh tiram yang direbus dalam air. Sup legap ini, serupa dengan warna jus kima didapati di pasar raya, yang kemudian diturunkan sehingga ke tahap kelikatan yang diingini dan cecair telah dikaramel kepada warna keperangan. Tiada bahan tambahan lain, walaupun garam, perlu ditambah kepada sos, memandangkan tiram sudah cukup menyediakan semua rasa enaknya. Walau bagaimanapun, kaedah ini adalah terlampau mahal. 

Read more

Tuesday, January 17, 2017

Mudahnya Resepi Ayam Masak Paprik Ala Thai Paling Sedap

Resepi Ayam Mudah-Ayam paprik adalah hidangan goreng yang mudah untuk membuat, lazat dan berkhasiat. Warna-warna yang berwarna-warni mencipta segar dilihat oleh mata.Resepi Ayam ini berasal dari negara Thailand oleh kerana itu dinamakan ala thai. yang paling utama masakan ini sangat simple sedap dan cepat untuk disediakan.
Jom berikut Resepi Ayam Paprik ala Thai

Bahan-Bahan Resepi Ayam Paprik ala Thai

  • 4 biji cili padi - diketuk
  • 2 sudu makan cili kering kisar
  • 2 keping dada ayam - hiris nipis
  • 2 helai daun limau purut
  • 2 ulas bawang merah - dihiris
  • 2 ulas bawang putih dihiris
  • 1 biji cili merah - dihiris serong
  • 2 sudu makan sos cili
  • 2 sudu makan sos tomato
  • 1 sudu makan sos tiram
  • 1/2 inci halia - hiris halus
  • 1/2 labu bawang besar - hiris memanjang
  • 1/2 cawan air
  • sedikit garam
  • sedikit kicap manis

Bahan Sayuran

  1. 2 tangkai kacang polong - dihiris pendek
  2. 2 biji putik jagung - dihiris
  3. bunga kobis - dipotong kecil
  4. 1/2 biji karot - dihiris memanjang

5 Cara Memasak Ayam Masak Paprik ala Thai

  • panaskan minyak dalam kuali kemudian goreng hirisan ayam hingga warnanya keputihan. selepas tu toskan dan ketepikan.
  • sisakan sedikit minyak dalam kuali dan tumis bawang merah, halia, dan bawang putih hingga harum. kemudian masukan cili kisar dan tumis kembali hingga pecah minyak.
  • masukan sedikit kicap manis, sos cili, sos tiram, dan sos tomato kemudian kacau rata. masukan ayam yang digoreng tadi dan gaul hingga rata.
  • masukan serai, air, dan daun limau purut. masukan sedikit garam secukup rasa dan kacau rata. kemudian masukan sayur-sayuran yang dah dihiris tadi dan bawang besar. selepas tu masak sampai sayur tadi agak empuk.
  • Akhir sekali, bila dah masak angkat dan hidangkan bersama nasi panas
Demikian Resepi Ayam Paprik yang mudah,sedap dan Lazat semoga berfaedah.
Read more