Tuesday, February 28, 2017

Resipi udang goreng mentega Chinese Food Lazat

loading...
Resepi Udang mentega ala masakan China.Masakan Cina yang merupakan salah satu masakan Tempahan pelbagai di dunia. Ini adalah disebabkan oleh vastness negara, budaya, sejarah masa lalu; dan juga ramai penduduk. Konsep yin dan yang Cina masakan dan teori lima elemen. Secara tradisinya, terdapat kerumitan di sebalik setiap masakan adalah berdasarkan hukum alam dan juga adab.
udang goreng mentega Chinese Food
udang goreng mentega Chinese Food
Salah satu ciri-ciri utama masakan Cina tradisional adalah penggunaan teori "yin dan yang" sebagai balasan dalam menyediakan hidangan. Secara ringkasnya, teori yin dan yang menyatakan bahawa fenomena semulajadi mempunyai hubungan yang sebaliknya antara satu sama lain dan meliputi antara satu sama lain. Secara amnya, hidangan yang mengandungi banyak air adalah dirujuk sebagai "sifat yang sejuk" atau yin. Masakan kebanyakannya jenis direbus atau kukus. Makanan yang mempunyai banyak tenaga, terutamanya lemak, yang dirujuk sebagai "amat panas" atau yang. Kebanyakan jenis-jenis masakan goreng atau panggang.
Udang Goreng mentega merupakan salah satu masakan China yang saya suka apalagi dicampur dengan mentega lazat..berikut resepi dan cara memasak udang goreng mentega seperti berikut ini :-

Resipi udang goreng mentega Chinesefood Lazat

Bahan utama
  1. 500 g udang besar, Buang kepala
  2. 50 g marjerin

Bahan-bahan udang goreng mentega

  • 7 camca besar sos soya
  • 7 sudu besar sos Worcestershire
  • 2 camca besar sos soya manis
  • ½ sudu teh lada yang dikisar halus
  • 2 ulas bawang putih, dicincang halus
  • Zarah gula secukup rasa 

6 langkah mudah memasak resepi udang goreng mentega

  1. Ambil udang yang telah anda buang bagian kepalanya, bersihkan kembali bagian kulitnya. Anda bisa menoreh bagian pungungnya untuk mengeluarkan kotoran yang dimilikinya.
  2. Siapkan wajan dan panaskan minyak dengan api cukup besar, setelah panas anda bisa mulai menggoreng udang hingga matang dan berubah warnanya. Setelah matang, kemudian anda angkat dan sisihkan.
  3. Lanjutkan dengan kembali memanaskan wajan dan mentega anda dengan api sedang saja kali ini. ambil bawang putih yang telah dicincang halus kemudian anda tumis hingga wangi.
  4. Setelah tercium wangi harum masakan anda bisa melanjutkan menambahkan bahan lain yaitu kecap manis, kecap inggris, kecap asin, lada halus serta gula pasir. Lanjutkan memasak.
  5. Setelah beberapa saat dan masakan anda mendidih, ambil kembali udang dan masukkan ke dalam tumisan anda tersebut.
  6. Aduk sebentar masakan anda di atas api agar semua bumbu tersebut menyerap ke dalam udang. Setelah dirasa cukup anda bisa mengangkat udang dan menyajikannya di atas piring.
Di sebalik setiap plat makanan Cina adalah budaya seluruh kebijaksanaan nenek moyang. Sementara tetamu asing dijangka tidak perlu tahu semua tradisi yang berkaitan dengan masakan Cina, tetapi dengan menunjukkan ia daripada beberapa tradisi menunjukkan rasa hormat kepada tuan rumah.
loading...
Load disqus comments

0 comments