Tuesday, February 28, 2017

Resepi kek brown paling lembut dan mudah

Resepi Kek brown paling lembut dan mudah 2017- Bro and Sis masa kini kami akan berkongsi menganai Resepi Kek brown paling lembut dan mudah, intinya ada pada brown dimana menurut sejarah kami rujuk dari wikipedia, Kek coklat dibuat dengan coklat; Ia boleh dibuat dengan bahan-bahan lain, juga. Bahan-bahan ini termasuklah fudge, vanila Creme dan pemanis lain. Sejarah kek coklat kembali ke 1764, Bilakah Dr. James Baker menemui cara-cara membuat coklat dengan mengisar kacang Koko antara dua millstones Pekeliling secara besar-besaran. 

Sejarah Kek Choco

Kek Choco meningkat Pada tahun 1828, Conrad Van Houten Belanda dibangunkan kaedah pengekstrakan mekanikal untuk mengekstrak lemak dari arak cacao yang mengakibatkan cacao mentega dan cacao yang sebahagiannya defatted, dipadatkan jisim pepejal yang boleh dijual kerana ia adalah "bergoyang cacao" atau dikisar ke dalam tepung. 
Proses berubah coklat dari yang mewah eksklusif untuk Snek harian yang murah. Satu proses untuk membuat lembut dan licin coklat dipanggil conching dibangunkan pada 1879 Rodolphe Lindt dan menjadikannya lebih mudah untuk membakar dengan coklat kerana ia amalgamates dengan lancar dan sepenuhnya dengan adunan kek. sehingga tahun 1890 ke 1900, resipi coklat adalah kebanyakannya untuk minuman. 
Syarikat Duff Pittsburgh, pengilang Molases, makanan diperkenalkan Devil's coklat kek bercampur dalam pertengahan tahun-tahun 1930-an, tetapi pengenalan telah diletakkan pada mengadakan semasa Perang Dunia II. 
Duncan Hines memperkenalkan sebuah "tiga bintang khas" (seperti yang disebut kerana kek putih, kuning atau coklat boleh dibuat dari campuran yang sama) telah diperkenalkan tiga tahun selepas bancuhan kek dari kilang-kilang besar dan Duncan Hines, dan mengambil masa lebih daripada 48 peratus daripada pasaran. 
Di AS, "coklat keruntuhan" kek yang popular pada 1980-an; pada 1990-an, kek coklat lebur tunggal bukan berkhidmat dengan coklat cair Pusat dan diselitkan coklat dengan perisa yang eksotik seperti teh, kari, cili merah, buah Markisa, dan champagne telah popular. 
Chocolate lounge dan pembuat coklat artisanal adalah popular di 2000-an itu.  kaya, kek coklat flourless, all-tetapi-flourless adalah "sekarang standard dalam p√Ętisserie moden," kata The baru rasa daripada coklat.
Resepi kek brown paling lembut dan mudah
Resepi kek brown paling lembut dan mudah
Selanjutnya kita kan berkongsi menganai Resepi Kek choco seperti berikut ini :-

Resepi kek brown paling lembut dan mudah 

Masa Menyediakan : 45 minit
Masa memasak:45 minit
Jumlah masa: 1 jam 30 min

Bahan-bahan Utama resepi kek coklat

  1. Tepung gandum 175 g
  2. 6 telur
  3. 150 g zarah gula
  4. 25 gram serbuk coklat
  5. 25 ml susu segar
  6. ¼ sudu teh chocolate paste
  7. ½ sudu kecil serbuk penaik
  8. ½ sudu besar emulsifier
  9. 100 g marjerin, mencairkan

bahan-bahan olesan:

  • 100 gram tepung gula
  • 1 sudu besar tepung coklat dibubarkan dengan 25 ml air panas
  • 100 gram mentega putih

Cara masak:

Cara-cara membuat resepi kek coklat:
  1. rentak telur, tambah emulsifier dan zarah gula sehingga gebu.
  2. Selepas itu, tambah tepung, serbuk penaik dan serbuk Koko seterusnya cara yang begitu halus. ADUN rata.
  3. Tambah susu segar, coklat, pasta dan marjerin yang telah thawed. Masukkan sedikit demi sedikit sambil dikacau.
  4. Tuang dalam pinggan (dioles marjerin dan diberikan dulang kertas roti).
  5. Bakar di dalam ketuhar dengan suhu 180 darjah Celsius kurang dari 30 minit.
  6. Selesai
Cara membuat bahan olesan:
  1. krim mentega putih tepung, tambah serbuk gula dan coklat. Pukul sehingga licin dan berkrim.
  2. Sapukan pada kek coklat.

Nota-Nota

Resepi kek coklat adalah kek yang lazat dengan rasa coklat. Kek ini boleh dijadikan menu Mainstay keluarga dengan rasa coklat disukai kanak-kanak.

Kandungan nilai Gizi

Saiz hidangan: 6 kalori: 389Kcal

Demikian Resepi Kek Choco yang patut anda cuba semoga berfaedah.amin
Read more

Resipi udang goreng mentega Chinese Food Lazat

Resepi Udang mentega ala masakan China.Masakan Cina yang merupakan salah satu masakan Tempahan pelbagai di dunia. Ini adalah disebabkan oleh vastness negara, budaya, sejarah masa lalu; dan juga ramai penduduk. Konsep yin dan yang Cina masakan dan teori lima elemen. Secara tradisinya, terdapat kerumitan di sebalik setiap masakan adalah berdasarkan hukum alam dan juga adab.
udang goreng mentega Chinese Food
udang goreng mentega Chinese Food
Salah satu ciri-ciri utama masakan Cina tradisional adalah penggunaan teori "yin dan yang" sebagai balasan dalam menyediakan hidangan. Secara ringkasnya, teori yin dan yang menyatakan bahawa fenomena semulajadi mempunyai hubungan yang sebaliknya antara satu sama lain dan meliputi antara satu sama lain. Secara amnya, hidangan yang mengandungi banyak air adalah dirujuk sebagai "sifat yang sejuk" atau yin. Masakan kebanyakannya jenis direbus atau kukus. Makanan yang mempunyai banyak tenaga, terutamanya lemak, yang dirujuk sebagai "amat panas" atau yang. Kebanyakan jenis-jenis masakan goreng atau panggang.
Udang Goreng mentega merupakan salah satu masakan China yang saya suka apalagi dicampur dengan mentega lazat..berikut resepi dan cara memasak udang goreng mentega seperti berikut ini :-

Resipi udang goreng mentega Chinesefood Lazat

Bahan utama
  1. 500 g udang besar, Buang kepala
  2. 50 g marjerin

Bahan-bahan udang goreng mentega

  • 7 camca besar sos soya
  • 7 sudu besar sos Worcestershire
  • 2 camca besar sos soya manis
  • ½ sudu teh lada yang dikisar halus
  • 2 ulas bawang putih, dicincang halus
  • Zarah gula secukup rasa 

6 langkah mudah memasak resepi udang goreng mentega

  1. Ambil udang yang telah anda buang bagian kepalanya, bersihkan kembali bagian kulitnya. Anda bisa menoreh bagian pungungnya untuk mengeluarkan kotoran yang dimilikinya.
  2. Siapkan wajan dan panaskan minyak dengan api cukup besar, setelah panas anda bisa mulai menggoreng udang hingga matang dan berubah warnanya. Setelah matang, kemudian anda angkat dan sisihkan.
  3. Lanjutkan dengan kembali memanaskan wajan dan mentega anda dengan api sedang saja kali ini. ambil bawang putih yang telah dicincang halus kemudian anda tumis hingga wangi.
  4. Setelah tercium wangi harum masakan anda bisa melanjutkan menambahkan bahan lain yaitu kecap manis, kecap inggris, kecap asin, lada halus serta gula pasir. Lanjutkan memasak.
  5. Setelah beberapa saat dan masakan anda mendidih, ambil kembali udang dan masukkan ke dalam tumisan anda tersebut.
  6. Aduk sebentar masakan anda di atas api agar semua bumbu tersebut menyerap ke dalam udang. Setelah dirasa cukup anda bisa mengangkat udang dan menyajikannya di atas piring.
Di sebalik setiap plat makanan Cina adalah budaya seluruh kebijaksanaan nenek moyang. Sementara tetamu asing dijangka tidak perlu tahu semua tradisi yang berkaitan dengan masakan Cina, tetapi dengan menunjukkan ia daripada beberapa tradisi menunjukkan rasa hormat kepada tuan rumah.
Read more

5 Resepi Ayam Khas Bali Indonesia Lazat dan Mudah

Kali ini kami berkongsi menganai resepi ayam Khas Bali Indonesia dimana Bali adalah sebuah Wilayah Indonesia. Ibukota provinsi adalah Denpasar. Bali adalah juga nama pulau utama di rantau ini. Pada awal kemerdekaan Indonesia, Pulau ini dimasukkan ke dalam wilayah burung kecil. Bandar Singaraja, dan sekarang dibahagikan kepada 3 Wilayah: Bali, barat Nusa Tenggara dan Timur Nusa Tenggara. 
Resepi Ayam Bali, di samping itu terdiri daripada Pulau Bali, Wilayah jajahan Bali juga terdiri daripada Pulau-pulau yang lebih kecil terletak berhampiran Pulau dari Nusa Penida, Nusa Lembongan Bali, Nusa Ceningan, Serangan Pulau dan Pulau Menjangan.
Secara geografi, Bali terletak antara Pulau-pulau Jawa dan Lombok. Majoriti daripada penduduk Bali adalah agama Hindu. Di dunia, Bali begitu terkenal sebagai destinasi pelancongan dengan keunikan pelbagai keputusan dan seni budaya, terutamanya bagi Jepun dan Australia. Bali begitu juga dikenali sebagai Tuhan-Tuhan di Pulau dan di Pulau Tokong seribu.

 5 Resepi Ayam Khas Bali Indonesia Lazat dan Mudah

1. Resipi Ayam Bali Rempah Pedas yang lazat
Resipi Ayam Bali Rempah Pedas yang lazat
Resipi Ayam Bali Rempah Pedas yang lazat

Bahan-bahan bahan-bahan resipi ayam Bali pedas rempah
  • Seperti namanya, bahan utama yang diperlukan adalah satu kualiti baik ayam bersaiz sederhana besar dan segar. Cuci bersih sebelum digunakan dan dipotong mengikut selera (biasanya kira-kira 8 hingga 16 hirisan setiap ikan).
  • Zarah gula yang lebih banyak atau kurang sebanyak 1-1.5 sudu kecil. Boleh menggunakan zarah gula putih atau gula zarah.
  • Daun Bay adalah masih baik lebih atau kurang sebanyak 3 cadar sahaja.
  • Lada serbuk atau denda lebih atau kurang kerana sebanyak satu perempat daripada kecil sudu atau boleh ditambah atau ditolak mengikut rasa.
  • Garam yang mempunyai kandungan iodin lebih atau kurang sebanyak 2 sudu kecil atau 2 sudu teh.
  • Air bersih untuk rebus ayam dan bumbunya supaya daging lebih meluas dan lebih atau kurang lembut sebanyak 700-750 ml.
  • Sederhana-saiz besar bawang putih lebih atau kurang sebanyak 4 keping. Kupas kulit sebelum ia adalah dihancurkan dan sauteed (PERASA).
  • Bawang merah yang bagus lebih atau kurang sebanyak 9-10 pcs. Kami mengesyorkan supaya anda menggunakan bawang tempatan supaya aroma wafted keluar dan banyak lagi. Basuh dan Kupas sebelum digunakan dan lecek (PERASA).
  • Udang paste yang sudah dirakam lebih awal supaya aroma dan rasa tipikal Bali spices dia keluar lebih kurang sebanyak satu sudu kecil (yang HALUS PERASA).
  • Buah-buahan kerinting lada merah yang masih segar dan menarik lebih kurang sebanyak mungkin sebagai 7-9 buah atau secukup rasa (PERASA HALUS).
  • Bersaiz sederhana tomato plum segar besar sebanyak 1 keping sahaja (PERASA).
  • Padi merah yang besar atau kurang sebagai 6 unit. Boleh ditambah atau ditolak mengikut rasa (PERASA HALUS).
  • Minyak masak baru bagi sauteing rempah-lebih atau kurang secukup rasa 4 sudu besar.
Langkah Membuat Resepi Ayam Bali Rempah Pedas Lazat
  1. Seperti biasa, jangan lupa untuk basuh semua bahan yang akan digunakan pertama sebelum digunakan.
  2. Mempuri dalam pendahuluan-perasa, bawang, bawang putih, tomato, cili dan udang paste. Boleh menggunakan mesin pengisar atau menggunakan cara manual di uleg guna tangan.
  3. Sediakan kuali kecil di atas api sederhana dan biarkan minyak masak yang telah disediakan di atas.
  4. Apabila minyak sudah Panas, masukkan rempah dihalsukan di atas dan kemudian kacau kacau sekejap hanya begitu rata.
  5. Masukkan daun bay yang sudah dibasuh bersih dan kemudian kacau kacau lagi dengan perasa halus sehingga keluar bau yang harum.
  6. Masukkan ayam yang telah dibasuh bersih dan dipotong sebelum ini ke dalam kuali. Kacau untuk mengisar baik supaya semua kepingan ayam bercampur-campur dengan dagin resipi perasa sehingga ia perubahan warna yang merupakan bali.
  7. Kacau dalam zarah gula, iodized garam dan serbuk lada sudah disediakan di atas dan kacau kacau lagi jadi bercampur dengan daging ayam dan perasa kepada yang lain.
  8. Tuangkan air bersih yang telah disediakan lebih awal dan Campurkan dengan perisa-perisa lain.
  9. Sekali-sekala kacau kacau lagi supaya semua bahagian sebati dan tidak overcook bali rempah seep ke dalam daging dia dan tender.

2. Resepi Ayam Betutu Bali
Resepi Ayam Betutu Bali
Resepi Ayam Betutu Bali

Bahan-bahan/rempah ratus:
  • 1 ayam yang masih utuh dan segar
  • 100 g Daun ubi kayu muda direbus, dihimpit dan dipotong
  • 3 sudu besar minyak masak
  • 12 bijirin daripada bawang merah yang sudah mashed
  • 4 ulas bawang putih yang telah dihancurkan
  • 5 biji lada merah sudah crushed
  • 4 keping cili merah itu adalah sudah mashed
  • 6 keping Pecans sudah crushed
  • 1 cm 4 cm lengkuas, kunyit, Halia, 1 SM 5 cm Serai, 1 sudu teh pes udang, cilantro 1 sudu besar, pala ½ sudu kecil, galingale, berukuran 2.5 cm 2 sudu kecil garam
Cara masak Resepi Ayam Betutu Bali :
  • Selepas anda menyediakan bahan-bahan yang anda akan masak. Sesungguhnya, langkah seterusnya adalah bagaimana untuk memasak. Langkah pertama yang perlu dilakukan perasa kacau dengan memasak minyak sehingga diagihkan sama rata.
  • Kemudian anda gosok ayam segar yang telah anda sediakan dengan beberapa perasa yang baik-baik saja. Aduklah langkah kedua yang meninggalkan rempah bersama-sama dengan ubi kayu yang lain selepas itu anda halve daun ayam dan ubi kayu masukkan ke dalamnya.
  • Dan ayam bungkuslah langkah terakhir yang sudah menggunakan ubi kayu segar daun dan kukus ayam atas api sederhana sehingga masak melalui. Kemudian selepas makan angkat ayan dan dibakar dengan masih dibungkus dalam daun.

Nota-Nota

Resipi ayam Bali betutu yang mempunyai rasa tersendiri yang boleh berkhidmat di rumah.

3. Resepi Ayam Pelalah Khas Bali

Resepi Ayam Pelalah Bali
Resepi Ayam Pelalah Bali
Bahan-bahan yang digunakan untuk membuat ayam pelalah bali:
  • 2 keping dada ayam
  • 1 sepotong lemon, kemudian anda mengambil air
Pes rempah:
  • 5 biji bawang
  • 6 ulas bawang putih
  • 3 cm Galingale
  • 3 cm lengkuas
  • 3 bijirin Candlenut
  • 3 cm kunyit
  • 2 tangkai Serai, nipis keping kemudian anda
  • 1 helai daun bay
  • 4 keping cayenne pepper
  • 1 sudu garam dalam
  • 25 gram gula perang
Bahan-bahan untuk sos:
  • 5 bawang merah, dihiris kemudian goreng dan dikeringkan
  • 5 ulas bawang putih, halus dihiris kemudian goreng dan dikeringkan
  • 3 keping untuk cili merah, dihiris halus dan kemudian anda goreng
  • 1 plum tomato
  • 1 sudu udang tampal goreng
CARA MASAK RESEPI AYAM PELALAH BALI
  • Mula-mula anda berus terlebih dahulu ayam-ayam mereka dengan pes rempah sehingga diadun.
  • Kemudian anda menulis di atas arang-batu arang sehingga masak dan rasa wangi.
  • Seterusnya anda berehat dan cincang-cincang daging, ketepikan ayam mereka.
  • Selepas itu anda uleg/Puri bahan-bahan untuk sos cili dan sedikit jus limau nipis atau jus. Kemudian Gaul.
  • Proses terakhir iaitu anda menggabungkan masakan tradisional tadi dengan ayam cincang, kemudian anda kacau-kacau sehingga diadun.

4. Resepi Ayam Kuah Bali

Bahan-bahan
  • 5 paha ayam
  • 1 batang jagung Serai
  • 3 keping daun bay
  • Daun Basil
  • Cayenne Pepper 5 keping
  • 500 ml air
  • 2 sudu besar royco
  • 1 sudu kecil garam
  • Halus bahan perasa:
  • lengkuas 4 bahagian
  • 1 batang jagung Serai
  • 4 keping daun oren
  • 6 ulas bawang merah
  • 6 ulas bawang putih
  • 3 keping untuk pecan
  • Seksyen 4 kunyit
  • halia 1 segmen
  •  galingale 1 segmen
  • 1 sudu teh pes udang
  • 1 sudu teh lada serbuk
  • 1 sudu besar ketumbar

LANGKAH MEMASAK

  1. Sediakan ayam basuh bersih, saya menggunakan ayam paha 5 PC
  2. Menyediakan daun basil, memilih set sahaja daun diketepikan aci beliau mudah melahirkan dipake bersih, membersih diri
  3. Menyediakan bahan perasa yang halus. Kupas kulit cuci bersih potong halus dan kemudian blender 
    Resepi Ayam Kuah Bali
    Resepi Ayam Kuah Bali

5. Resepi Ayam Kicap Bali

Bahan-bahan:
  • 1 ayam yang dipotong 12 bahagian
  • 1 cm lengkuas digeprak
  • 2 kertas ucapan
  • 3 keping daun oren
  • 2 plum tomato setiap potong 8 bahagian
  • 7 sudu besar kicap manis Bango
  • Chives mengikut rasa
Pes rempah:
  • padi merah 12
  • 5 biji bawang
  • 4 ulas bawang putih
  • 2 cm halia
  • 3 bijirin candlenut

Bagaimana untuk membuat:

  1. Ayam yang telah timbul dan membersihkan garam dan jus limau nipis, sejukkan sekejap, GORENG separuh-masak, ketepikan.
  2. Tumis sehingga wangi rempah pes, lengkuas, ucapan, masukkan daun limau nipis, tomato dan sos soya manis Bango.
  3. Masukkan ayam yang telah digoreng, masak sehingga tomato hancur dan herba rendam ke ayam, lepas chives input, bersedia untuk berkhidmat. 
    Resepi Ayam Kicap Bali
    Resepi Ayam Kicap Bali
 Demikian Resipi Ayam Khas Bali yang wajib anda cuba semoga berfaedah.amin
Read more

Friday, February 17, 2017

5 Resipi Nasi Goreng yang mudah dan lazat mesti cuba

Resepi Nasi Goreng-Kali ini kami berkongsi menganai Resipi nasi goreng dan kami senaraikan 5 Resepi Nasi Goreng yang mudah dan lazat yang mesti cuba. Nasi goreng merupakan satu komponen yang penting masakan Cina tradisional, menurut catatan sejarah telah dimulakan sejak 4000 SM. nasi goreng kemudian merebak ke Asia Tenggara yang dibawa oleh nomads-nomads Cina yang menetap di sana dan mencipta biasa nasi goreng tempatan yang berdasarkan perbezaan dalam cara goreng tohor dan Marinades.
5 Resipi Nasi Goreng yang mudah dan lazat
5 Resipi Nasi Goreng yang mudah dan lazat
Nasi goreng sebenarnya muncul beberapa hartanah dalam budaya Cina, yang tidak suka Ujirasa makanan sejuk dan juga Buang sisa beberapa hari lebih awal. Oleh itu, nasi sejuk adalah kemudian mendalam goreng untuk dihidangkan di meja makan.
berikut 5 Resipi Nasi Goreng yang mudah dan lazat mesti cuba:

5 Resipi Nasi Goreng yang mudah dan lazat mesti cuba

1. Resepi Nasi Goreng Kampung

Bahan-bahan
  • 1 mangkuk kecil nasi sejuk atau nasi semalam
  • 2 ulas bawang merah kecil *
  • 2 ulas bawang putih *
  • Ikan bilis *
  • Cili padi ikut kesesuaian *
  • Sedikit belacan *
  • Sayur kangkung, ambil daun sahaja
  • 1 biji telur
  • Garam
  • Serbuk ikan bilis
Cara-cara Memasak
  • Tumbuk semua bahan bertanda *
  • Kemudian panaskan minyak sedikit. Tumis bahan bertanda *
  • Masukkan telur, gaul rata sampai garing
  • Masukkan garam secukup rasa
  • Masukkan serbuk ikan bilis secukup rasa. Jangan banyak sangat, nanti masin
  • Masukkan kangkung, gaul hingga rata
  • Kemudian masukkan nasi dan gaul lagi
  • Ready

2. Resepi Nasi Goreng Pasangan Udang Sejati

Bahan-bahan
  1. Nasi Putih Satu mangkuk
  2. Cili Padi ( 7 -10 biji ), 2 biji digunakan untuk garnisihing.
  3. Bawang putih (dalam 4 ulas)
  4. Bawang Merah Kecil ataupun shallot 1 biji.
  5. Segenggam ikan bilis.(Mesz guna ikan bilis yang kecl,kalau yang besar kena buang taw,kena kupas)
  6. Udang . Dua ekor Mesz tak kupas untuk buat pasangan last sekali nanti .
  7. Belacan.tak payah banyak letak banyak sangat.
  8. Telur ayam dalam dua biji untuk goreng bersama nasi goreng. 
  9. Carrot (Mesz guna setengah je)
  10. Garam secukup rasa.
  11. Daun kucai (untuk ditabur atas nasi goreng)

Cara-cara

  1. Untuk Nasi perkara pertama kenalah tumbuk bawang merah kecil,bawang putih,cili padi,belacan dengan ikan bilis tadi. 
  2. Lepastu,panaskan minyak.Udang kena goreng sekejap untuk biar ia masak.Ketepikan. 
  3. Dalam kuali yang sama,masukkan bahan2 yang telah ditumbuk sebentar tadi.goreng smpai naik wangi nya.pecahkan telur.Goreng macam nak buat scramble egg.hehe..n then boleh la masukkan carrot. 
  4. lepastu ,masukkan udang tadi.cuma tinggalkan 2 ekor udang untuk garnishing. 
  5. setelah semua bahan sebati,masukkan nasi..goreng sampai bahan sebati bersama nasi.(baunya akan naik,sedap sangat bau belacan)
  6. Lepas rasa dalam 3 min menggoreng masukkan garam secukup rasa dengan pak aji.Goreng2 dan gaul lagi. Bila dah siap matikan api.letakkan dalam pinggan.
  7. Telur mata pulak, mesz panas kan minyak.Pecahkan telur (mcm pro buat,.hehe) lepastu mesz letak lada putih,terbalikkan sekali sekala.lepastu bila telur kuning dah agak masak.boleh la angkat.
  8.  Dah siap,u all boleh hidangkan bersama nasi goreng tadi.Potong sedikit daun kucai dan tabur atas nasi goreng,letak pasangan udang yg dua ekor tadi n then letakkan sepasang cili padi.

3. Resepi Nasi Goreng Ikan Bilis

Bahan-bahan
  • 1 cawan beras (dimasak nasi putih)
  • 3 sudu besar ikan bilis
  • 3 urat cili kering di hiris halus
  • 1/2 bawang besar dimayang halus
  • 2cm lobak merah dipotong dadu
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 2 sudu besar minyak masak
  • sedikit lada sulah

Cara-cara

  • Panaskan minyak dan goreng ikan bilis hingga garing. Tutup api, angkat dan ketepikan ikan bilis ke dalam mangkuk lain.
  • Panaskan semula minyak yang berbaki tadi. Tumiskan bawang dan cili kering hingga terbit bau wangi.
  • Masukkan lobak merah, gaul sebentar dan seterusnya masukkan nasi putih. Gaul rata dan tekan nasi supaya tidak berketul-ketul.
  • Masukkan sos tiram dan taburkan lada sulah. Gaul sekata dan masukkan semula ikan bilis goreng tadi. Goreng nasi hingga kering dan seroi.
  • Angkat nasi goreng dan hidangkan. Boleh ditabur bawang goreng sebagai penambat selera. Selamat mencuba! 

4. Resepi Nasi Goreng Tuna Tower

Bahan-bahan
  1. 4 ulas bwg putih 1 ulas bwg merah (ditumbuk/hiris/diblender)
  2. 1 tin tuna pedas
  3. 6 senduk nasi
  4. 2 sudu biasa minyak
Cara-cara
  • Tumiskan bawang-bawang
  • Masukkan semua tuna pedas.
  • Masukkan kiub pati ayam
  • Masukkan nasi dan digaul sebati dengan tumisan tuna.
  • Siap Saji

5. Nasi Goreng Tom Yam Simple

Bahan-bahan
  • Ayam 300g (Isi sahaja - dipotong dadu)
  • Nasi 3 Mangkuk - anggaran
  • bawang putih (cincang) - 2 ulas
  • Bawang besar (potong dadu) - 1 ulas
  • Serai (titis) - 2 batang
  • pes tom yam - 1 sudu
  • daun limau (hiris) - 2 helai
  • lobak merah, kobis, tomato (potong kecil atau dadu - ikut suka)
  • minyak masak - 3 camca besar
  • sos cili - 1 Piring kecil
  • sos tomato - 1 Piring kecil
  • sos tiram - 1 piring
  • Perasa (ajinomoto) - 1/2 camca teh
  • garam - 1 camca teh
  • 3 biji Telur Ayam - digoreng
  • Hirisan timun - hias dan makan
Cara-cara
  • Panaskan kuali, kemudian tumis bawang putih hingga naik bau
  • masukkan ayam dadu dan masak sehingga sedikit garing, masukkan serai , gaul dan biar dalam 1minit.
  • Maukkan pes tomyam, sos cili, sos tomato, sos tiram, garam, perasa dan bawang besar.. masak sehingga sebati
  • masukkan nasi serentak dengan sayur, daun limau, gaul sehingga sebati
  • Boleh hidang dengan Hirisan timun dan Telur goreng mata jika mahu
  • Siap saji
Demikian 5 Resepi Nasi Goreng yang mudah dan lazat semoga berfaedah.amin
rujukan:myresipi.com
Read more

5 Resepi memasak mudah & praktikal setiap hari

Senarai resipi masakan yang mudah atau Nota-nota yang praktikal dan sedap ia adalah wajib kepada ibu-ibu di rumah supaya tidak ada kekeliruan itu sanggup masak apa-apa. Jika anda seorang surirumah, malah seorang pekerja pejabat, sesungguhnya anda perlu bersusah-payah jika perlu memasak untuk keluarga setiap hari. 
5 Resepi memasak mudah & praktikal setiap hari
5 Resepi memasak mudah & praktikal setiap hari
Tetapi jangan bimbang kerana resepi Chef akan menunjukkan resepi memasak yang mudah dan praktikal untuk anda yang tidak mempunyai banyak masa untuk memasak.

5 Resepi memasak mudah & praktikal setiap hari

1. Resepi terung Balado

Mendapat satu buah terung ungu yang anda boleh sukan dengan rasa yang baik-baik saja. Bumbunya hanya bawang, putih, lada cayenne, lada merah, tomato, garam dan gula. Terung Balado ini sedia untuk ditunjukkan kepada orang yang anda sayangi.

2. Resipi sayur Asem

Sayur asem tipikal Jawa Timur Indonesia ini sudah tentu tidak perogol yang tidak dikenali kepada anda, mudah dan bahan-bahan yang tidak sukar untuk diperoleh. Memasaknyapun adalah sangat praktikal.

3. Resipi udang goreng tepung

Makanan laut yang diproses satu ini adalah proses yang sangat mudah, anda perlu hanya 200 gram udang tanpa kepala dan guna bahan perasa. Udang goreng tepung yang siap dihidangkan di meja makan anda

4. Resipi sos tauhu telur

Dengan hanya dua telur dan dua hirisan tauhu anda boleh menghidangkan ini berguna. Tahu sos telur yang sesuai untuk dimakan bersama keluarga.

5. Resipi ayam goreng tepung mudah

Ayam goreng adalah seared daging dengan tepung ditambah dengan pilahan rempah, ideal anda berkhidmat pada jadual makan malam keluarga. Suami tercinta dan peringkat akar umbi akan pasti suka.
Resepi mudah, nasib baik yang memasak di rumah, kami berharap anda dan keluarga suka dan masih mengikuti Chef resepi untuk memasak resipi lain mudah dan praktikal.
Read more